18 de juny del 2009

Ojitos negros

Que no, que els té marrons, els ulls! Però l’àvia em mira, se la mira i li diu: ojitos negros. L’avi no s’atreveix a contradir-la, i em mira a mi, amb complicitat. Em penso que ell ja no distingeix massa si són negres o marrons. Cada dia, quan arribem de l’escola bressol, entrem a casa seva a saludar-los. Ella, amb els seus dits grassonets, intenta fer sonar el timbre, i jo l’ajudo. Ja espera la resposta de l’àvia: qui hi ha? I riu. I a mesura que l’una creix, als altres els marxen del damunt setmanes, mesos, potser anys.

Quina sort que jo encara tinc avis, i que la meva filla coneix els seus besavis i els veu cada dia. Això sempre em fa anar a parar a un record de l’àvia. M’explica, de vegades, com plorava la seva germana dalt del vaixell que l’havia de dur a Veneçuela per no tornar-la mai més. I com els feia adéu amb la mà des de la coberta. I plorava, i plorava, i les llàgrimes li lliscaven per les galtes encara tendres. I allà, al port, va ser l’última vegada que es van veure. Com es diu adéu a algú que ja no tornaràs a veure? Quin record més trist, aquest. I l’àvia ho explica amb aquella mena de nostàlgia encoberta: “nena, com plorava, si l’haguessis vist...” I tu, que no ploraves?

Ara, al cap de tants anys, s’assemblen tant... Es veuen en fotos que la família tragina amunt i avall, confoses als seus vuitanta i pico entremig de paraules com correu electrònic i internet.

De vegades penso que algú va treure l’àvia d’una pel·lícula.

3 comentaris:

  1. Però que bé que escrius punyetera, no puc parar de llegir les teves paraules fins que s'acaba el text. Si et plau, no paris!

    ResponElimina
  2. Oh, gràcies! Ara mateix escric una nova entrada en honor teu.

    ResponElimina